تبلیغات
Lab 87
Lab 87
 
قالب وبلاگ
نظر سنجی
نظر شما؟





مقدمه

اولین ویتامینی که از ویتامینهای گروه B کشف شده است. این ویتامین تأثیرات بسیار مهمی در سوختن قندها در بدن و عملکرد اعصاب دارد. ویتامین ویتامین B1 از راه روده جذب خون می‌شود. تغییراتی بر روی آن صورت می‌گیرد و آماده استفاده بافتها می‌گردد. یکی از موادی که در جذب آن اختلال ایجاد می کند، الکل است که مصرف زیاد آن موجب کمبود ویتامین ویتامین B1 می شود. این ویتامین در بدن ذخیره نمی‌شود.

عملکرد آن در اندامها ، فعال کردن آنزیمهای لازم برای سوختن قند در بدن است. این ویتامین نقش اساسی در ادامه عملکرد چرخه کربس دارد. نقش مهم دیگر آن در اعصاب است. ما برای انجام هر حرکت و یا درک احساس از محیط نیاز داریم پیامهای عصبی از مغز به اعصاب بدن و بالعکس منتقل شوند، ویتامین ویتامین B1 در انتقال پیامهای عصبی نقش مهمی دارد.

ساختمان شیمیایی

ویتامین B1 یا تیامین دارای دو حلقه هتروسیلیک می‌باشد که یکی از آنها گوگرددار به نام تیازول و دیگری حلقه دو ازت‌دار پیریمیدین است. حلقه پیریمیدین به صورت 2 و 5 - دی متیل 4- آمینو پیریمیدین و حلقه تیازول به صورت 4 متیل 5 هیدروکسی اتیل تیازول می‌باشد. این دو حلقه توسط ازت حلقه تیازول و ریشه متیل کربن 5 پیریمیدین به یکدیگر متصل می‌شوند. ویتامین تیامین یکی از ویتامینهای محلول در آب است.

عوامل شیمیایی موثر

وجود ریشه‌های متیل حلقه پیریمیدین و تیازول و ریشه هیدروکسی اتیل حلقه تیازول برای فعالیت ویتامین ضروری است. هیدروژن متصل به کربن 2 حلقه تیازول نقش اساسی را در خواص کوآنزیمی این ویتامین به عهده دارد. تیازمین یک الکل ازت‌دار است و به کمک عامل الکلی خود می‌تواند با اسیدها استریفیه و استر پیروفسفریک آن به نام تیامین پیروفسفات ، شکل فعال این ویتامین در بدن می‌باشد.

خواص فیزیولوژیک

کمبود ویتامین B1 در انسان سبب بروز بیماری بری‌بری می‌گردد که معمولا با عوارض قلبی- عروقی و عوارض عصبی و خیز همراه است. عوارض قلبی- عروقی شامل تپش قلب ، نفس تنگی و هیپرتروفی قلب می‌باشد که تدریجا

منجر به احتقان قلب ، کبد ، ریه و پیدایش خیز می‌گردد. عوارض عصبی نیز منجر به پلی نوریت اعصاب محیط می‌گردد که ممکن است با یک خونریزی مغزی همراه باشد.

ضعف عضلانی و بی‌اشتهایی ، کم شدن حرکات معده ، حالت تهوع ، تب و لاغری توام با اختلالات رویشی و عوارض پوستی از علایم دیگر این بیماری است. فقدان تیامین با افزایش ترکیبات سه کربنه همراه بوده و میزان اسید لاکتیک در سلولهای عصبی و اسید پیروویک در سلولهای عضلانی و خون ازدیاد حاصل می‌کند. فعالیت کوآنزیمی تیامین به صورت استر دی‌فسفریک یعنی تیامین پیروفسفات ، کوآنزیم آنزیمی به نام دکربوکسیلاز است که باعث دکربوکسیله شدن اسیدهای آلفاستونیک می‌گردد. دکربوکسیله شدن اسید پیروویک به دو صورت ممکن انجام می‌شود.

کربوکسیلاسیون ساده

در این عمل اسید پیروویک با از دست دادن یک مولکول گاز کربنیک به استالدئید تبدیل می‌شود و در مراحل بعدی آلدئید احیا شده و تولید الکل می‌نماید. این نوع دکربوسیلاسیون غیر هوازی است و توسط باکتریها و مخمر آبجو انجام می‌شود. دکربوسیلاسیون اکسیداتیو این نوع دکربوکسیلاسیون با اکسیداسیون توام است. یعنی اسیدپیروویک ، 2/1 مولکول اکسیژن گرفته و ایجاد اسید استیک و گاز کربنیک می‌نماید.

نیاز و منابع

حبوبات ، کبد و کلیه‌ها ، غنی از ویتامین B1 هستند ولی در مرحله پخت طولانی غذاها ، ویتامین غیر فعال می‌شود. احتیاج به ویتامین B1 در مراحل ضعف عمومی ، نقاهت ، کار عضلانی زیاد و شیردهی بیشتر است. اگر جیره غذایی از لیپیدها و پروتئینها غنی باشد، نیاز به تیامین کاهش می‌یابد. انسان متوسط برای هر هزار کالری انرژی غذایی مورد نیاز ، روزانه به 0.5 میکروگرم ویتامین B1 احتیاج دارد.

ویتامین ب۲ یا لاکتو فلاوین در کبد، بیضه و کلیه پستانداران، تخم مرغ، و شیر وجود دارد.

ویتامین ب۳ ضد بیماری پلاگر در انسان و بیماری زبان سیاه در سگ است. این ویتامین در ساختمان مولکولی کوآنزیم نیکوتین آمید آدنین دی‌نوکلئوتید (NAD) و نیکوتین آمید آدنین دی‌نوکلئوتید فسفات (NADP) شرکت دارد.

این ویتامین بیشتر در مخمر آبجو، پوست و جوانه غلات، خرما، گوشت، کبد، کلیه و قلب و شیر بیشتر است.

اطلاعات کلی

ویتامین B6 ، اصطلاحی است كه برای سه تركیب مشابه پیریدوكسین ، پیریدوكسال و پیریدوكسامین و مشتقات فسفوریله آنها به كار می رود.

ویتامین B6 محلول در آب بوده و به حرارت و اسید مقاوم می باشد ، البته اكسیداسیون ، قلیا و نور ماورای بنفش به ویتامین B6 آسیب می رساند. تقریباً 50 درصد ویتامین در روند پختن و فرآوری از بین می رود.

عملکرد

كوآنزیم پیریدوكسال 5 - فسفات در واكنش های بیوشیمیایی گسترده ای دخیل می باشد ، از جمله متابولیسم گلیكوژن و اسیدهای آمینه ، سنتز اسیدهای نوكلئیك و سنتز و متابولیسم هموگلوبین. همچنین این ماده در سنتز، اسفنگومیلین و اسفنگولیپیدهای دیگر و نوروترانسمیترها نقش دارد.

- پیریدوكسال 5 - فسفات در متابولیسم اسید گاما-آمینوبوتیریك دخالت دارد.

- ویتامین B6 در شكل پیریدوكسال 5 - فسفات به عنوان كوآنزیم بیشتر از صد آنزیم ، نقش ایفا می كند.

علائم و نشانه های کمبود

-علایم و نشانه های كمبود ویتامین B6 شامل آنمی هیپوكرومیك و میكروستیك ، تشنج ، درماتیت سبورئیك ، گیجی و افسردگی می باشند

- كمبود ویتامین B6 در كودكان و شیرخواران ، موجب اختلالات الكتروانسفالوگرافی و تشنجی می گردد.

- كمبود ویتامین B6 در بزرگسالان موجب چیلوز ، گلوسیت ، استوماتیت ، آنمی ، تحریك پذیری ، گیجی و افسردگی می گردد.

- كمبود ثانویه ویتامین B6 ، ممكن است در اثر سوء جذب ، اورمی ، سرطان ، نارسایی قلبی و سیروز ایجاد گردد.

- خانم های باردار ، الكلی ها و افراد مسن در خطر كمبود ثانویه ویتامین B6 می باشند.

منابع غذائی

منابع غذایی حاوی ویتامین B6 شامل گوشت ، ماكیان ، ماهی ، تخم مرغ ، سیب زمینی سفید و سبزیجات نشاسته ای می باشد. موز ، لوبیای سفید ، گردو ، غلات و سویا غنی شده از منابع دیگر B6 میباشد.

افراد با نیاز های خاص

- شیرخوارانی كه شیر مادر می خورند و در هنگام تولد ، غلظت پلاسمای B6 آنها پایین است ، ممكن است در خطر كمبود ویتامین B6باشند.

- الكلی ها ، به علت اختلال در تبدیل پیریدوكسین و پیریدوكسامین به پیریدوكسال فسفات ، ممكن است در خطر كمبود ویتامین B6 باشند.

- افرادی كه با داروهای مهار كننده ی فعالیت ویتامین ها از جمله ایزونیازید ، پنی سیلامین ، كورتیكواستروئیدها و یا ضد تشنج ها تحت درمان هستند ، ممكن است در خطر كمبود ویتامین B6 باشند.

تداخل داروئی

- واكنش نوریت محیطی در مصرف كنندگان ایزونیازید كه همزمان از B6 استفاده نمی كنند ، شایع می باشد. - مصرف زیاد پیریدوكسین هیدروكلراید ، اثرات سودمند لودوپا را كمرنگ می كند. - مصرف روزانه دویست میلی گرم B6 به روی مدت یكماه غلظت سرمی داروهای ضد تشنج را كاهش می شود.

اسید فولیک که به نام‌های فولات یا ویتامین B۹ نیز خوانده می‌شود برای بسیاری از اعمال بدن از جمله سلامتی سیستم عصبی، خون و یاخته‌ها حیاتی و اساسی است. این ویتامین بدن را در مقابل بیماری‌های قلبی، نقصهای مادر زادی، پوکی استخوان و سرطان‌های مشخصی حفظ می‌کند. در فرآورده‌های غذایی (برای مثال جوشیده یا حرارت داده شده) اسید فولیک از بین می‌رود. نگه داشتن غذا در حرارت اتاق به مدت طولانی نیز می‌تواند محتوای اسید فولیک آن را از بین ببرد.

میزان مجاز توصیه شده در رژیم غذایی (RDA)

  • شیرخواران زیر ۶ ماه: ۲۵ میکروگرم
  • ۶ تا ۱۲ ماه: ۳۵ میکروگرم
  • بچه‌های ۱ تا ۳ سال: ۵۰ میکروگرم
  • بچه‌های ۴ تا ۶ سال: ۷۵ میکروگرم
  • بچه‌های ۴ تا ۶ سال: ۷۵ میکروگرم
  • پسران و دختران ۱۱ تا ۱۴ سال ۱۵۰ میکروگرم
  • مردان ۱۵ سال و بالاتر: ۴۰۰ میکروگرم
  • زنان ۱۵ سال و بالاتر: ۴۰۰ میکروگرم
  • خانم‌های حامله: ۴۰۰ میکروگرم
  • زنان شیرده: ۲۸۰ میکروگرم

منابع غذایی ویتامین ب۹

غذاهایی که شامل میزان چشمگیری از اسید فولیک هستند شامل ؛ جگر، عدس، سبوس برنج، مخمر آبجو، آرد سویا، نخود چشم سیاه، لوبیای مرمری، لوبیا قرمز ، بادام زمینی ، اسفناج، برگ شلغم ، گندم و مارچوبه.

موارد احتیاط

اسید فولیک ندرتاً‌سمی است. مصرف زیاد آن (بیشتر از ۱۵ میلی گرم) می‌تواند باعث مشکلات معده، مشکلات خواب، واکنش‌های پوستی و تشنج شود. مکمل‌های اسید فولیک کمبود ویتامین B۱۲را که می‌تواند باعث آسیب دائمی به سیستم عصبی شود، مخفی نگه دارد. مکمل‌های اسید فولیک باید همیشه ویتامین B۱۲ نیز به همراه داشته باشند.

ویتامین ب۱۲ در جگر ، شیر ، پنیر و تخم مرغ وجود دارد و دارای ۴ درصد کبالت است. کمبود آن منجر به بیماری کم‌خونی وخیم و غیر طبیعی شدن گویچه‌های قرمز خون می‌شود.

 


[ دوشنبه 16 آذر 1388 ] [ 02:06 ب.ظ ] [ روح الله مهدیان ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :
فروش بک لینک طراحی سایت